Leczenie kanałowe (endodontyczne) pod mikroskopem

Leczenie kanalowe

Prawidłowo przeleczony ząb kanałowo może uchronić  przed jego utratą. Niestety ostatnio popularne stało się przekonanie wybranej grupy pacjentów o konieczności usuwania zębów martwych. Z wielu powodów jest to podejście błędne – a oceną zęba powinien zająć się specjalista. Zdarzają się przypadki gdy organizm reaguje miejscowym stanem zapalnym kości na każdy martwy ząb w jamie ustnej nawet ten prawidłowo przeleczony – jednak są to WYJĄTKI! Gdybyśmy chcieli usuwać wszystkie martwe zęby nasze społeczeństwo borykało by się ze znacznie gorszymi konsekwencjami! Trzeba zacząć od profilaktyki aby nie doprowadzić do martwicy zębów. A co moze do niej doprowadzić?

1.Zaawansowana próchnica – konieczne są zatem regularne wizyty u stomatologa z przeglądowym zdjęciem rentgenowskim co najmniej raz w roku.

1. Chemiczne obumarcie zęba – napoje typu Coca-Cola, Monster, Red Bull i inne kwaśne i słodkie jednocześnie są zagrożeniem dla życia Twoich zębów! Także cukierki bardzo kwaśne typu Zozole i im podobne, rozpuszczona witamina C pita w dużych ilościach itp – pilnować zdrowej diety, unikać nadmiernej ilości kwasów i słodyczy.
  2. Przeciążenia związane z zaciskaniem zębów i bruksizmem – odsyłam do zakładki Bruksizm – konieczne jest zwiększenie świadomości.
  3. Rozległe zmiany w kości w okolicy korzenia zęba – dlatego ważne są okresowe kontrole ze zdjęciem rtg wykluczające pojawienie się takich zmian.
  4. Mikro i makro urazy: nagryzanie na długopis i inne przedmioty,, obgryzanie paznokci jako mikrourazy i makrourazy czyli uderzenie w dany ząb lub okolicę żuchwy i szczęki. Ważna jest świadomość i unikanie niezdrowych nawyków.

Jak już dojdzie do nieodwracalnego zapalenia miazgi, co wiąże się z bardzo silnym bólem zęba często promieniującym,  konieczne jest leczenie kanałowe ( endodontyczne ) a nie usuwanie zęba – jeśli ząb ma zdrowe tkanki twarde i przyzębie.

Do martwicy miazgi może dojść również bez silnych objawów bólowych przy działaniu chemii spożywczej lub mikrourazów – kolejny powód dla którego okresowo wykonywane zdjęcia rtg są konieczne.

Więc zamiast usuwać zęby stosujmy profilaktykę. Jeśli konieczne jest leczenie kanałowe powinno być przeprowadzone z należytą starannością – najlepiej przy użyciu nowoczesnego sprzętu, odpowiednich technik i preparatów. Zęby leczone kanałowo powinny być okresowo kontrolowane.

Usuwanie wszystkich martwych zębów doprowadziłoby do rozległych brakach w uzębieniu lub do pojedynczych braków – nawet pojedynczy brak zęba działa destrukcyjnie na cały system narządu żucia. Stwarza to konieczność uzupełniania brakujących zębów – a nie ma całkowicie naturalnych metod – jeszcze nie wyhodowaliśmy zębów które można wszczepiać – wciąż opieramy się o implanty czyli tytanowe lub cerkonowe śruby – które mają ogrom zalet…ale nie są naturalnym zębem.

Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie w oparciu o stan jamy ustnej pacjenta, jego zębów, predyspozycji do stanów zapalnych i próchnicy, ogólnego stanu zdrowia….

Zapraszamy na leczenie kanałowe pod mikroskopem do doktor Justyny

Zadzwoń i umów się na wizytę: 574 955 944

Ostatnie artykuły